tisdag 4 december 2012

Egengjord Chili & Vitlöksolja...

....i veckan fick jag hem en ny leverans av 2012 års olivoljeskörd från min kollega Silvio som har en egen olivlund i Italien.



Han odlar ekologisk kallpressad olivolja från olivsorten 'Dritta' Aprutino Pescarese DOP och jag skrev ju lite om hans första skörd 2011 HÄR, nu när har 2012 års skörd anlänt och jag passade på att göra en chili och vitlöksolja på 2011 års skörd enligt ett recept jag fick ifrån Silvio...

Oljan redo, ALLTID bra att ladda upp...


Köpte en chiliblandning på ICA och en burk är bra att ha...


Steker blandad Chili och vitlök på låg värme så smakerna kommer fram men den får inte brännas...


Ser gott ut...


Lite trivia om oljan


 När det är klart häller man allt i burken...



Och fyller upp med olivolja....


Sedan är det bara att låta stå, man ha den till det mesta men det blir jättegott på en bit surdegsbröd och ett glas vin...

Voila!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar