tisdag 23 oktober 2012

Nyinkommen Solring....


Så har man äntligen utökat samlingen...

Som ni vet så gillar jag klockor på läderband som man kan byta och helst med billiga okomplicerade verk och tavlor a'la Panerai :-)...

Så vad har jag köpt?

Läderband check.....


Smalt mellan luggen??????


Vafaan har han köpt nu??????????


-Jo en gammal 'Solring' eller 'Sundial ring' på engelska...


Knepig? ja, kanske eller inte?


Men rolig, JA!


Hur funkar den????



Jo ringen har flera markeringar, på utsiden står det:

10 H.S. THON ANNO 1721

Sedan finns det markeringar för månader i.e J F M A M J J A S O N D och en liter rörlig mittdel med ett litet hål som man ställer in till den månad det är och på insidan finns det en skala i två rader:

8 7 6 5 4 3 2 1 12
4 5 6 7 8 9 10 11 12

Sedan håller man den i snöret och håller den mot solen (Jaa,det är INGEN 'lume' på denna)
och sedan så blir det (Ska bli iallafall) en liten prick på insidan som indikerar tiden...

Har inte exprimenterat med den än, det kommer senare idag och vad jag förstår så är dessa gjorda för en speciell breddgrad (Någon här kanske kan mera)? så det är inte säkert att min visar rätt tid här i Svedala...

Här finns en video jag hittat som visar hur en sån här funkar...

http://www.youtube.com/watch?v=vyXYLDGOLqg


Här är en länk till en liknande som jag har fast i brons...

http://www.christies.com/lotFinder/lot_details.aspx?intObjectID=4127222

Nomos säljer nya Solringar

http://www.nomos-store.com/en/Odds-and-ends/Things-for-aficionados/Sonnenuhr-Sundial.html



Denna läggs i lådan med roliga och finurliga saker  :-) he he...

Är min gammal eller nyproduktion låter jag vara osagt,, men den är INTE helt ny allafall men troligen inte från 1721 heller, ska undersöka lite, men hursomhelt så är jag nöjd...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar